سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان سردرد در بارداری و روش های کنترل و پیشگیری از آن

سردردهای دوران بارداری چیز عجیبی نیستند و بسیاری از بانوان باردار با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، اما با دانستن درمان سردرد در بارداری می توانید این موضوع را تحت کنترل خود دربیاورید.

در ادامه با ما همراه باشید.

درمان سردرد در بارداری

همان طور که گفتیم ابتلا به سردرد در دوران بارداری به هیچ وجه عجیب نیست و به دلایل زیادی ممکن است شما به عنوان یک بانوی باردار، دچار سردردهای جزئی یا شدید و پیوسته شوید. با توجه به میزان افزایش جریان خون در بدن، احتمال بروز سردردهای مختلف با زمینه های ضعیف یا شدید وجود دارد. همین طور از آن جایی که مادر باردار دچار تغییرات هورمونی خاصی در دوران حاملگی خود می شود، سردردهای میگرنی به وی هجوم می آورند.

بیشتر سردردهای دوران بارداری در 3 ماهه اول و 3 ماهه سوم رخ می دهند. علت آن است که در 3 ماهه اول تغییرات هورمونی تازه در بدن مادر رخ داده و بدن او بلافاصله عکس العمل های خاص خود را انجام می دهد که تنها یکی از آن ها بروز سردرد است. اما در 3 ماهه دوم اوضاع بدن کمی آرام گرفته و بدن بانوی باردار با شرایط بارداری تطابق پیدا می کند. در 3 ماهه سوم، دوباره شرایط بحرانی شده و اضافه وزن شدید، ورم و فشار خون بالا و غیره، باعث بروز سردردهای میگرنی خواهد شد. البته این در خصوص تمامی بانوان صدق نمی کند و برخی از آن ها هیچ گونه سردردی را در دوران بارداری تجربه نخواهند کرد.

این موضوع نیز درست مانند شرایط حالت تهوع دوران بارداری است که برای تمام بانوان یکسان نبوده و برخی از آن ها بدون داشتن هیچ گونه حالت تهوع بارداری خود را سپری می کنند. از این رو، شما می توانید با توجه به قرار داشتن در زمان های مختلف از بارداری خود، از روش های موجود برای درمان سردرد در بارداری استفاده نمایید.

نکتهمعمولا بانوانی که در شرایط معمولی و خارج از بارداری، سردردهای مختلفی را تجربه می کنند، در دوران بارداری خود نیز این سردردها را به شکلی تشدید یافته تجربه خواهند کرد.

در ادامه به توضیح روش های درمان سردرد در دوران بارداری می پردازیم.

برای درمان سردرد در بارداری خود هرگز گرسنه نمانید

یکی از علت های سردردهای دوران بارداری، تحمل گرسنگی است، در صورتی که به موقع غذا خورده و خود را گرسنه نگذارید، احتمال بروز سردردهای شما به مراتب کمتر خواهد شد. برای این منظور می توانید وعده های غذایی خود را کوچک تر کرده و برای جلوگیری از پرخوری زیاد، در فواصل کوتاه تری غذا بخورید. همین طور میل کردن میوه و انواع آجیل و سبزیجات نیز به شما کمک می کند که در عین جلوگیری از گرسنگی، از پرخوری و دریافت غذاهای چاق کننده، پرکالری و چرب خودداری نمایید. همچنین می توانید تغذیه در دوران بارداری را مطالعه کنید تا از بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در این دوران باخبر شوید.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی در دوران بارداری و به طور کلی در زندگی هر شخص از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که خواب کافی نداشته و یا از اختلالات خواب رنج ببرید، حتما باید انتظار بروز سردردهای مختلف را نیز داشته باشید. برای درمان سردردهای دوران بارداری خود، به خواب کافی و استراحت زیاد نیاز دارید. شما باید ساعت خوابی بیشتر از شرایط معمولی برای بدن خود در نظر گرفته و حتما هر روز در محیطی آرام و پر از آرامش به استراحت بپردازید. سعی کنید که وضعیت فیزیکی شما نیز حین خواب کاملا آسوده باشد و به راحتی به خوابی خوش فرو بروید.

برای درمان سردرد در بارداری خود ورزش را ترک نکنید

اگر چه در دوران بارداری با شرایط جدیدی روبرو می شوید و نمی توانید مانند گذشته به فعالیت های ورزشی خود بپردازید، اما حتما تمرینات ورزشی مخصوص بارداری وجود دارند که با دنبال کردن آن ها از بروز سردردهای خفیف تا شدید و میگرنی جلوگیری به عمل می آورید. برای این منظور می توانید از کلاس های ورزشی مخصوص بانوان باردار استفاده کرده و یا خود با یک جستجوی ساده تمرینات ورزشی مناسب بانوان باردار را یافته و آن ها را الگو قرار دهید. تمرینات ورزشی در دوران بارداری، نه تنها موجب کاهش ابتلا به سردردهای مختلف شده، بلکه بدن شما را نیز در وضعیت بهتری قرار داده و برای یک زایمان ساده تر و راحت تر آماده می سازد. و زنی که بدن و به ویژه کمر با بزرگ شدن شکم تحمل می کند، می تواند بعد از زایمان به بروز کمر دردهای سنگین منجر شود. از این جهت با ادامه دادن تمرینات ورزشی، این ریسک ها را کاهش داده و بعد از زایمان از شر دردهای مختلف خلاص می شوید

از دوش آب گرم استفاده کنید

دوش آب گرم همیشه معجزه می کند. البته در نظر داشته باشید که شما نباید آب خیلی داغ را روی شکم خود بگیرید. در دوران بارداری کمی آب را ولرم تر کرده و از دوش گرفتن زیر آب خیلی داغ خودداری کنید. در صورتی هم که مایل به استفاده از آب خیلی گرم هستید، شکم خود را بیرون از آب نگه دارید. بالا رفتن درجه حرارت برای جنین، چندان مناسب نیست. از این گذشته می توانید در یک وان آب گرم دراز کشیده و ساعتی را کاملا ریلکس کنید. به این ترتیب سردردهای میگرنی یا سردردهای معمولی شما، فروکش کرده و رفته رفته احساس خوشایندتری خواهید داشت. توصیه می کنیم که هر شب پیش از خوابیدن و وارد شدن به رختخواب، دوش آب گرم گرفته و با آرامش بیشتری خوابی عمیق تر و راحت تر را تجربه کنید. این کار باعث می شود که با داشتن خوابی آسوده تر، ریسک بروز سردرد در صبح و روز فردای آن را نیز به حداقل برسانید.

برای درمان سردرد در بارداری خود از اتاق تاریک بهره مند شوید

استفاده از اتاق تاریک برای تمامی افرادی که به سردردهای شدید و میگرنی مبتلا می شوند، توصیه شده است. شما نیز به عنوان یک بانوی باردار می توانید از اتاق تاریک برای درمان سردردهای خود استفاده کنید. یکی از اتاق های منزل را کاملا تاریک کرده و بدون هیچ گونه صدای اضافه در آن قرار بگیرید. برای مدت یک ساعت در این اتاق تاریک مانده و به دور از هر گونه فکر و خیال آزار دهنده، خود را به تاریکی و سکوت بسپارید. به این صورت رفته رفته سردرد شما تسکین پیدا کرده و آرام تر خواهید شد. این تکنیکی است که همیشه برای درمان میگرن جواب داده و اگر چه یک درمان مقطعی محسوب می شود، اما تاثیر تسکین دهندگی عالی دارد. برای بانوانی نیز که در دوران بارداری خود از سردردهای شدید رنج می برند و به دلیل منع بارداری قادر به استفاده از داروهای مختلف مسکن نیستند، این اتاق تاریک درمانی عالی و بسیار موثر خواهد بود.

به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

گوش دادن به موسیقی، همیشه آرامش بخش بوده و می تواند احساس به مراتب بهتری به فرد دهد. اگر سردرد شما به گونه ای نیست که گوش دادن به موسیقی باعث تحریک و تشدید آن شود، به یک موسیقی با صدای ملایم و آرامش بخش گوش داده و به این ترتیب سردرد خود را تسکین دهید. توصیه می کنیم که از موسیقی های بی کلام استفاده کرده و به این شکل، اثربخشی بیشتری برای درمان سردرد خود به وجود آورید.

در هوای تازه و پاک قدم بزنید

قدم زدن در هوای تازه و پاک یکی از تکنیک های جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی است. اگر هر روز زمانی را برای قدم زدن در هوای تازه و پاک اختصاص دهید، ریسک ابتلای شما به سردردهای دوره ای در دوران بارداری کاهش پیدا می کند. به علاوه اگر احساس می کنید که سردرد شما در حال آغاز شدن است، بلافاصله زمانی را برای قدم زدن در هوای تازه اختصاص دهید. در صورتی که ماه بارداری شما بالا رفته است، توصیه می کنیم که از کسی برای همراهی خود بیرون از خانه استفاده کرده و به تنهایی برای قدم زدن از منزل خارج نشوید. با بزرگ شدن شکم، احتمال بر هم خوردن تعادل مادر باردار وجود دارد و بهتر است کسی همراه وی بوده و در چنین مواقعی او را یاری رساند. زمین خوردن در دوران بارداری عواقب ناخوشایندی دارد و در صورتی که مادر باردار با شکم روی زمین بیفتد، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به وی یا جنین وارد شده و اوضاع وخامت پیدا کند. از این روی برای قدم زنی در دوران بارداری حتما از کفش های طبی و راحت استفاده کرده و در صورتی که شکم شما بزرگ شده است، حتما از یک همراه بهره مند شوید. همین طور از پوشیدن مانتوهای بلند که به پاهای شما پیچیده و احتمال زمین خوردن و سقوط را بیشتر می کنند، اجتناب نمایید.

برای درمان سردرد در بارداری خود به حد کافی آب بنوشید

نوشیدن آب به حد کافی و به طور کلی دریافت مایعات، به بدن کمک می کند تا در وضعیت بهتری قرار گرفته و ریسک ابتلا به سردردهای خفیف تا شدید بارداری کاهش می یابد. اگر قادر به نوشیدن مقادیر زیادی آب نیستید، توصیه می کنیم که از انواع آب میوه های کم شیرین به جای آن استفاده کرده و به این ترتیب مایعات مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید. همین طور شما می توانید از انواع آب های طعم دار بهره برده و به این شکل نوشیدن آب را برای خود جذاب نمایید. دریابید که کدام آبمیوه ها برای شما جذابیت بیشتری داشته و به کدام یک میل بیشتری دارید. به این شکل آبمیوه های مورد علاقه خود را تهیه کرده و به نوبت در روز و در فواصل زمانی منطقی، از آن ها بنوشید.

برخی از بانوان باردار از احساس حالت تهوع بعد از نوشیدن آب شکایت دارند و به این دلیل میزان آب دریافتی بدن خود را در روز کاهش می دهند. این موضوع باعث می شود که این بانوان دریافتی آب و مایعات کمتری داشته و از سمتی دیگر دچار مشکل سردرد شوند. به همین جهت می توانید به جای نوشیدن آب، به سراغ نوشیدن آبمیوه های طبیعی رفته و به این شکل ضمن جلوگیری از سردردهای مزمن بارداری، شرایط فیزیکی بدن خود را نیز در وضعیت بهتری قرار دهید. البته  دقت داشته باشید که نوشیدن آبمیوه های گازدار و نوشیدنی های پرقند به هیچ وجه توصیه نمی شود و لازم است که حتما در انتخاب نوشیدنی های خود دقت داشته باشید.

غذاهای کم نمک را انتخاب کنید

غذاهای کم نمک را در سبد غذایی دوران بارداری خود قرار دهید. البته این توصیه ای است که برای همه داریم و هر یک از افراد برای حفظ سلامت خود باید به سراغ غذاهای کم نمک بروند. دقت داشته باشید که با مصرف کردن غذاهای پرنمک، ریسک ابتلای خود به فشار خون بالا در دوران بارداری را بالا می برید و نمی توانید انتظار داشته باشید که دچار سردرد نشده و شرایط بدنی تان عادی پیش برود. مصرف نمک در دوران بارداری باید به مراتب کمتر از شرایط معمولی باشد، به ویژه در 3 ماهه سوم در صورت مصرف زیاد نمک، با ورم پاهای خود مواجه شده و حتی در راه رفتن مشکلاتی را تجربه خواهید کرد. بدیهی است که با بالا رفتن فشار خون، به صورت خود به خودی، سردردهای مختلفی به سراغ شما خواهند آمد که بعضی از آن ها شرایط میگرنی به خود می گیرند.

به جز این شما باید در دوران بارداری خود از برخی غذاهای دیگر چون ماهی دودی شده، بادام زمینی (به لحاظ حساسیت)، قهوه، نوشابه های گازدار، آبمیوه های دارای قند اضافه شده، خامه ترش، تخم مرغ عسلی، سوسیس، کالباس، برگرهای صنعتی و موارد مشابه اجتناب نمایید. به طور کلی غذاهای دارای نگهدارنده و فرآوری شده در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری ممنوع هستند و نه تنها موجب بروز سردرد و مشکلات گوارشی شده، بلکه برای رشد جنین شما نیز مضر خواهند بود.

سخن پایانی

شما برای درمان سردرد در بارداری چه راهکارهایی می شناسید و تجربه شخصی شما از این مشکل چیست؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر دنبال کنندگان وبلاگ چند و چون در میان بگذارید

منبع: چندوچون