سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگهداری کاکتوس گوشتی

نگهداری از گیاهان لذتی وصف نشدنی دارد و حال و هوای هر خانه ای را دگرگون می کند. در میان گیاهان، گیاهی که می توان در شرایط مختلف از آن ها نگهداری کرد، کاکتوس است. کاکتوس ها انواع مختلفی دارند و ما امروز قصد داریم در این مطلب آموزش های لازم را برای نگهداری گیاهان خانگی و چندوچون نگهداری از آنها از جمله نگهداری کاکتوس گوشتی در اختیارتان قرار دهیم، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

نگهداری کاکتوس گوشتی

کاکتوس ها به دلیل آنکه به آسانی رشد کرده و برای نگهداری نیازی به فراهم آوردن شرایط ویژه ای ندارند، بسیار معروف هستند. به همین دلیل است که علاقه مندان به نگهداری از گیاهان، حتما از کاکتوس نیز نگهداری می کنند. شما میتوانید با روش صحیح نگهداری کاکتوس و معرفی انواع کاکتوس ها آشنا شوید تا طبق نیاز و شرایط نگهداری بهترین کاکتوس را خریداری کنید. کاکتوس ها برگ های آبداری دارند و ریشه های آن ها می توانند آب و مواد مغذی را ذخیره نمایند، از این رو است که کاکتوس ها می توانند در شرایط سخت دوام آورده و زندگی کنند. کاکتوس ها شکل ها و انواع مختلفی دارند و در این میان، کاکتوس های گوشتی محبوبیت بسیاری دارند، در ادامه با نحوه نگهداری کاکتوس گوشتی آشنا خواهید شد.

شرایط نگهداری کاکتوس گوشتی

کاکتوس های گوشتی یا ساکولنت ها گیاهانی هستند که به نگهداری و توجه نسبتا کمی نیاز دارند. آن ها به آب زیادی نیاز ندارند چرا که می توانند آب را در برگ ها، ساقه ها و ریشه های خود ذخیره می کنند تا ظاهری گوشتی و شاداب ایجاد داشته باشند. آن ها غالبا در آب و هوای گرم و خشک مانند کویر یافت می شوند و برای تحمل دوره های طولانی خشکسالی سازگار شده اند. قوانینی برای افزایش عمر گل وجود دارد که در ادامه به بررسی شرایط نگهداری از کاکتوس های گوشتی میپردازیم:

آب

اگر ظرفی که کاکتوس را در آن نگهداری می کنید، دارای حفره های زهکشی است، هفته ای یک بار در طول دوره رشد فعال به آن ها به طور کامل آب دهید. اگر ظرف شما دارای حفره های زهکشی نیست، آب را به مقدار کمی برای مرطوب کردن خاک به آن دهید، اما مطمئن شوید که آب در پایین ظرف جمع نمی شود، چرا که جمع شدن آب سبب پوسیدگی ریشه کاکتوس خواهد شد. اجازه دهید خاک آن ها در دوره های آب دهی کمی خشک شود.

گیاه

را در پنجره جنوبی قرار دهید و یا اینکه می توانید از آن در داخل خانه یا منطقه ای با نور روشن و غیرمستقیم در فضای بیرون قرار دارد. برخی از کاکتوس ها نیاز به قرارگیری در تابش مستقیم نور خورشید دارند. اگر به برخی دیگر نور نرسد، شما شاهد لکه های زرد رنگ روی آن ها خواهید شد و این زنگ خطری برای سلامتی کاکتوس خواهد بود.

خاک

خاک خوب، خاکی است که به راحتی آب را جذب کرده و به خوبی هوادهی می شود.

نگهداری کاکتوس گوشتی در خانه

نگهداری کاکتوس گوشتی در خانه ممکن است کمی ریسکی باشد. با این حال شما با دانستن این نکات می توانید این کار را به خوبی انجام دهید. هرچقدر هم که کاکتوس های گوشتی گیاهانی زیبا باشند، اما همیشه نمی توان از آن ها به عنوان یک گیاه خانگی آسان برای نگهداری یاد کرد. اما این بدان معنی نیست که شما نباید آنها را در خانه پرورش دهید.

خرید کاکتوس گوشتی مناسب

همه کاکتوس های گوشتی برای رشد و پرورش در خانه مناسب نیستند. درواقع باید به سراغ کاکتوس هایی بروید که نور کم خورشید را دوست دارند و می توانند در نور داخل خانه نیز رشد کنند. به طور کلی، کاکتوس های دارای رنگ های روشن (مانند قرمز، بنفش و نارنجی) به خوبی در داخل خانه رشد نمی کنند. این نوع از کاکتوس ها به نور بیشتری نسبت به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارند.

تابش نور

هنگامی که کاکتوس ها داخل خانه هستند، دریافت نور خورشید برای آن ها دشوار خواهد شد. به طور کلی آن ها در فضای باز، روزانه به 6 ساعت نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارند. از این رو اگر قصد نگهداری کاکتوس در خانه را دارید، آن را در کنار درخشان ترین و پرنورترین پنجره خانه قرار دهید تا به اندازه کافی نور خورشید برای رشد دریافت نماید.

آبدهی مناسب

بزرگ ترین مشکلی که افراد برای نگهداری کاکتوس گوشتی در خانه و یا فضای آزاد با آن رو به رو هستند، نحوه آب دادن به کاکتوس است. نحوه آب دادن به کاکتوس بسیار مهم است و در واقع یکی از مهم ترین نکات رشد آن محسوب می شود. کاکتوس ها درست به اندازه سایر گیاهان برای رشد کردن به آب نیاز دارند با این تفاوت که کاکتوس ها را نباید سیراب کنید. پس لازم است که شما به کاکتوس ها به مقدار کافی آب دهید اما این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید، چرا که خاک کاکتوس نیاز به خشک شدن دارد. از آب دادن روزانه به آن ها خودداری کنید، این سریع ترین راه برای کشتن کاکتوس ها است.

این را هم لازم است بدانید که کاکتوس های گوشتی دوره خواب دارند، به این معنی که در این دوره نیازی به آب دهی به آن ها نیست که عموما این دوره در ماه های سرد سال است. از آن جایی که آن ها در این زمان به طور جدی رشد نمی کنند، به آب نیازی ندارند. اگر نگران خشک شدن کاکتوس هستید، می بایست رازی را به شما بگوییم؛ برگ های پایینی کاکتوس ممکن است رو به زردی رفته و یا خشک شوند. اگر این برگ های نزدیک به خاک رو به خشکی و زردی رفتند، جای نگرانی برای شما وجود ندارد؛ درواقع در این دوره شما باید نگران برگ های بزرگ و قدیمی کاکتوس باشید.

از نگهداری کاکتوس در ظروف شیشه ای خودداری کنید

ظروف شیشه ای عموما گزینه مناسبی برای نگهداری از کاکتوس ها نیستند؛ اصولا کاکتوس ها را نباید در هر ظرفی که آب درون آن تجمع پیدا می کند، نگهداری کنید. آن ها دوست ندارند در خاک غرق نشسته زندگی کنند، بنابراین یک شیشه یا تراریوم که جایی برای عبور آب ندارد، قرار نیست گیاهان شاد شما را خوشحال کند. نکته منفی دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که شیشه ها اجازه نفس کشیدن به خاک نمی دهند. کاکتوس ها برای حفظ ریشه های سالم و در نتیجه ساقه و برگ شاداب نیاز به جریان هوا دارند.

اگر ظرف شیشه ای زیبایی دارید و مصم هستید تا نگهداری از کاکتوس زیبای خود را در آن انجام دهید، باید از مهارت خود در آب دادن به این گیاه اطمینان داشته باشید. اما در کل بهتر است ظرف شیشه ای شما دارای سوراخ و یا مجرای زهکشی باشد و از سویی سطح بالایی آن به اندازه ای فراخ باشد که هوا به راحتی در خاک جریان داشته باشد.

نکات مهم نگهداری کاکتوس

اگر تصمیم دارید که یک کاکتوس زیبا و شاداب را در داخل خانه پرورش دهید، گیاه شما به موارد زیر نیاز دارد:

انتخاب گلدان کاکتوس

توجه داشته باشید که یک کاکتوس گوشتی دوست ندارد که در ظرفی پر از آب و مرطوب زندگی کند. از آنجایی که این گیاهان به دمای بالا و رطوبت پایین عادت دارند، لذا میانه خوبی با رطوبت و آب زیاد ندارند؛ درواقع آب زیاد سبب پوسیدگی آن ها می شود. پس استفاده از گلدان های که دارای زهکشی آب هستند، از الزامات محسوب می شود.

کاکتوس های خود را مرتبا بچرخانید

کاکتوس های گوشتی عاشق نور آفتاب مستقیم هستند، اما اگر شما هر روز آن ها را در یک نقظه نگه دارید، به احتمال زیاد تنها یک طرف آن ها نور خورشید دریافت می کند. از سوی دیگر کاکتوس ها به سمت نور آفتاب خم می شوند، از این رو چرخاندن آن ها به صاف ایستادن آن ها کمک می کند.

مطابق فصل به کاکتوس آب بدهید

دقیقا مانند ما انسان ها، گیاهان نیز هنگامی که در دوره رشد قرار دارند، به مواد مغذی و انرژی بیشتری نیاز دارند. در فصل بهار و تابستان، کاکتوس ها به آب بیشتری نسبت به دوره استراحت مانند فصل پاییز و زمستان احتیاج دارند.

کاکتوس های گوشتی را مرتب و تمیز نگه دارید

روی کاکتوس های گوشتی بعد از مدتی گرد و غبار می نشیند و همین امر از رشد آن ها جلوگیری می کند. به همین دلیل لازم است تا سطح برگ آن ها با یک دستمال مرطوب یا برس تمیز کنید. گیاهان را از شر آفات رهایی دهید، پشه و آفات بیشتر جذب خاک های مرطوب می شوند. برای خلاص شدن از این مشکلات، خاک را با الکل ایزوپروپیل 70 درصد اسپری کنید.

کود دهی کاکتوس

درست است که کاکتوس ها به کود نیاز ندارند، اما شما می توانید در فصل تابستان مقداری به آن ها کود دهید تا مواد لازم برای رشد را کسب کنند. مراقب باشید تا زیاد به کاکتوس کود ندهید، چرا که این می تواند تاثیر منفی و سوئی روی رشد آن داشته باشد.

در زمستان کاکتوس ها را به درون خانه بیاورید

اگر مراحل نگهداری کاکتوس گوشتی را در فضای آزاد پشت سر می گذارید، بهتر است در فصل زمستان آن را به داخل خانه بیاورید. از آنجایی که این گیاه به دمای بالا عادت دارد، بهتر است در زمستان های سخت دمای مناسبی را درون خانه برای آن فراهم سازید.